Sobota 9. září 2017 byla pro hasiče z Kralovic na severním Plzeňsku velmi speciální den. Před tradiční hasičskou soutěží ve 13 hodin proběhla malá slavnost, na které byla vyřazena z aktivní služby cisternová automobilová stříkačku Škoda 706 RTHP, která u tohoto hasičského sboru sloužila dlouhých 47 let a ve 370 případech vyjela zachraňovat životy
a majetek občanů města Kralovice a okolních obcí. V závěru tohoto slavnostního aktu předal starosta města Kralovice Ing. Rudolf Salfický klíčky od hasičského vozidla zástupci nového vlastníka, řediteli odboru dopravy Národního technického muzea Mgr. Arnoštu Nezmeškalovi.
Všechna nová i ta starší hasičská vozidla mají u členů požárních jednotek zvláštní postavení. Nejsou to jen průmyslové výrobky z tisíců jiných, ale je to část jejich domova a jejich útočiště, kam se hasiči rádi vracejí, aby se ohřáli, když jsou po zásahu unavení a potřebují si odpočinout. Snad právě proto, hasiči dávají svým automobilům jména a chovají se k nim
s úctou a respektem.
„Erťáka, či Matese“ jak toto vozidlo v Kralovicích pojmenovali, přivezli 17. dubna 1970
z Vysokého Mýta strojníci František Mudra a František Lüftner st. a zařazením této tehdy nové cisternové stříkačky do služby se podstatně zvýšila účinnost rychlých zásahů hasičů
v Kralovicích.
První ostrý výjezd vozidla se uskutečnil již 15.května 1970 na požár ve Státním statku ve Chříči a do konce roku byla cisterna nasazena ještě u dalších 5 požárů v okolí Kralovic. Typy událostí, na které hasiči tehdy vyjížděli, nebyly tak rozmanité jako dnes, většinou se jednalo
o nasazení při požárech, čerpání vody při záplavách nebo požární asistence při různých sportovních a společenských akcích.
Počet ostrých výjezdů Škody 706 se většinou pohyboval kolem průměrných 7 – 8 ročně, ale byla i velice horká léta, kdy tento počet zásahů velmi narostl. Například v roce 1976 automobil zasahoval u 26 požárů, což podstatně zvýšilo nároky na údržbu vozidla. Této důležité činnosti se od počátku ujal kralovický zasloužilý hasič František Mudra, který svědomitě a po celou dobu udržoval „Erťáka“ v trvale provozuschopném stavu a ve výborné kondici, za což mu jsou místní hasiči velice vděční. Většinu běžných závad na cisterně si kralovičtí strojníci vždy dokázali opravit svépomocí. Výjimkou byl rok 1999, kdy byla odbornou firmou na vozidle provedena velká oprava a výměna nádrže za tehdejších
170.000 Kč.
Struktura událostí, na které vyjízděla Š 706 RTHP po celou dobu svého nasazení zůstávala přibližně stejná. V roce 2003 však začalo operační středisko Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje (HZS PK) využívat Jednotku sboru dobrovolných hasičů (JSDH) Kralovice při mimořádných událostech ve větším měřítku, a tak došlo nejenom ke zvýšení počtu výjezdů, ale i k rozšíření činnosti výjezdové jednotky na zásahy při dopravních nehodách. S touto změnou souvisely i nutné úpravy na tomto vozidle a její postupné dovybavení pro nové činnosti. Pořídil se nový zdravotnický batoh, přenosná osvětlovací souprava, nářadí na dopravní nehody, motorová pila a na vozidlo se nainstalovala zadní oranžová naváděcí světla a zadní maják.
Na svůj první zásah k dopravní nehodě se zraněním vyjel „Erťák“ dne 15.5.2005 k Hubenovu, kde se nacházel těžce zraněný motocyklista. Další ostré zásahy u dvou nehod v jednom dnu absolvovala cisterna za šest dní poté a to 21.5.2005 v 17.30 hod. na křižovatce Olšany -Trojany a před půlnocí u Hedčan.
Počet ostrých výjezdů tohoto vozidla poté začal prudce narůstat. Zatímco v roce 2003 to bylo 14 a v následujícím roce 18 výjezdů cisterny ročně, rok 2005 přinesl 31 nasazení do akce
a rok 2006 dokonce 35 ostrých výjezdů Škody 706 RTHP.
Akceschopnost tohoto vozidla při takové zátěži byla udržována pouze vysokým nasazením všech strojníků při údržbě. Rozmanitost zásahů a potřeba dalšího a dalšího vybavení kralovickým hasičům v té době již dále neumožňovaly omezené možnosti konstrukce
a ukládací prostory stařičké cisterny, která byla vyrobena přece jen pro dřívější potřeby hasičů.
Z těchto důvodů začala jednání s vedením města Kralovice o zakoupení modernějšího vozidla, které by splňovalo požadavky nové doby. V roce 2006 tak bylo pořízeno nové hasičské vozidlo MAN, které dne 26. 4. 2007 na prvním výjezdu Škodu 706 nahradilo. Stařičká, ale stále funkční cisterna, byla poté využívána jako podpůrné vozidlo 2.výjezdu
a účastnila se už pouze jednoho až čtyř ostrých výjezdů ročně.
Poslední nasazení při zásahu Škoda 706 RTHP absolvovala 17. 7. 2015 na požáru u Hradecka, ale v té době již bylo zřejmé, že na nové požadavky požární ochrany kralovický „Erťák“ již nestačí a začalo se hovořit o jeho dalším využití. Tato otázka byla mezi kralovickými hasiči velice živě diskutována a stala se citlivou záležitostí, která je uspokojivě vyřešena bezplatným převodem tohoto skvělého hasičského vozidla do sbírek Národního technického muzea v Praze. Tam se naplní další část jeho životní pouti v podobě exponátu pro nové generace a bude sloužit jako představitel československého automobilového průmyslu 70. let.
Milan Koza
starosta Sboru dobrovolných hasičů Kralovice
Fotogalerie neobsahuje žádnou fotku.